lördag, april 23, 2011

Köksträdgården- odlingsbäddarna

Tänkte göra ett försök att beskriva min köksträdgård..
Jag har avsatt en del av trädgården till ren odling…där fanns sen tidigare både fruktträd och vinbärsbuskar..
Där finns ett växthus på sådär 8,5 kvadrat och några större odlingsbäddar…sen finns det diverse tillfälliga och mindre lyckade lösningar och försök också..

VXTHUS~1 GRNSAK~1

Jag tänkte börja med att berätta hur mina land är uppbyggda..och lite om vad som pågår just nu med dem..
Jag har tung lerjord i min trädgård och har gett upp försöken att odla rätt i den så jag anlägger bäddar ovanpå..
Hittills har jag haft tre stora bäddar med breda grusade gångar mellan..

Vi har kor så jag har ju obegränsat med gödsel att tillgå så jag tippar bara en massa “kalvetalle”..dvs halmen och gödseln från kalvkättarna..rätt på gräsmattan..

Här är en ny bädd på gång i år..IMG_4400

Gödseln jämnas ut och sen lägger jag på annat, lite finare kompostmaterial som löv och annat..
Överst lägger jag sen ett lager med riktigt brunnen gödselkompost från förra årets bäddar..
IMG_4412ODLING~1
De gamla bäddarna gräver jag också om..skyfflar ihop det översta lagret med jord..det som består av brunnen gödsel..
fyller på med “kalvetalle” i botten, sen löv o annat och så tillbaka med jorden igen..

IMG_4401


Kanterna på bäddarna har jag täckt med svart plast som går ut lite på gräset bredvid…på plasten har jag lagt en bräda som jag kan göra gräsklipparen på och så har jag dolt plasten och gödselkanten med gamla tegelpannor..
Det här behövde göras om i år då gräset börjat leta sig in emellan lite överallt..

IMG_4416
Och när jag nu höll på med de där kanterna och skulle dra bort lite gräs så lossade plötsligt stora sjok av gräsmattan…den gick ju att bara rulla ihop..
Och då är man ju inte sen att be heller..
Den ihoparullade turfen blir en stadig och bra kant och innanför får man väl fylla med gödsel och jord..(fotografen ingår inte i den tänkta utfyllnaden)


IMG_4417

Hmm..det blev en helt ny layout på mina odlingar efter det…som ett stort E istället för tre I I I..
Men..det blir nog bra det med..får väl ha nån trampsten eller nåt så jag kan gena…eller en smal gång..
IMG_4428

ibland blir det inte som man tänkt sig men det behöver ju inte vara nåt negativt…jag tror att detta blir jättebra!!

GLAD PÅSK på er allesammans…

3 kommentarer:

  1. Ja jösses vilken lyx grönsakerna får det i dom landena! Snyggt blir det med! Och läget ser väldigt fint ut med fruktträden som ramar in. Snyggt!
    Glad påsk på er med!

    SvaraRadera
  2. Det ser ut att bli jättebra! Vilken tillgång med all halmblandad kogödsel. Har också tung lerjord och anlägger kökslanden ovanpå den, dels i form av "lasagne" som du, dels som "limpa", suveränt för särskilt värmekrävande växter som squash och pumpa. Skrev om hur jag anlägger "limpa" i fjol den 10 juni om du är intresserad. Gödsel i olika förmultningsstadier ingår där också men även allahanda ris, grästuvor och grovkompost.
    Önskar dig en fortsatt trevlig helg!/Laila

    SvaraRadera
  3. Så härligt! synd att man ine har lite kalvetalle... Får skörda varm- och trädgårdskomposten istället!

    SvaraRadera