tisdag, december 31, 2013

En liten resumé...



Ensam hemma..inga måsten...bara en del borde..
Och det första min kropp vill göra när jag tar tag i datorn är att blogga lite...så nog fasen finns den där..blogglusten..det är nog bara alla jäkla måsten som tagit överhand i ett drygt halvår nu..

Får väl köra en snabbuppdatering..
Det blev jobb på växtriket några veckor i våras, riktigt roligt jobb att vara säljare på utegården..men pissiga arbetstider på vardagarna när man jobbar i butik..passar inte mig alls.
Sen har jag jobbat som semester/timvikarie på ett par olika gruppboenden inom LSS och nu det senaste har jag fått rycka in som boendestödjare där brukarna har helt eget boende också..väldigt varierande arbetstider där istället men jag har haft tillräckligt med jobb för att känna mig nöjd..och jag stortrivs!

Och i övriga livet så är det en del sjukdom som dominerat de senaste åren..har väl inte velat skriva så mycket om det men nu har iaf gubben min gett OK..
Makens njurar klappade ihop för ett o ett halvt år sedan och nu väntar han på transplantation, Detta har ju påverkat tillvaron ganska mycket. Han har varit ut o in på sjukhuset och varit iväg och gjort dialys tre ggr i veckan,  nu gör han den hemma men får ligga några timmar varje dag istället. Man får väl säga att han mår efter omständigheterna ganska bra men naturligtvis har det tagit på honom det här..
Vi har ju fått göra oss av med alla djuren, mjölkkorna var borta innan han blev sjuk tack och lov men ungdjuren fick åka de med..för min del har det mest varit en lättnad..men för honom har det nog varit en sorg..




Sen har ett par nära anhöriga drabbats av andra sjukdomar och det kräver en del att bara finnas där för dem när saker o ting inte funkar som vanligt längre..men nog om sjukdom nu..

Och hux flux så flyttade de två yngsta sönerna hemifrån samma helg i höstas och så var det bara gubben o jag kvar i "mitt gamla hus"(..som egentligen är hans familjegård..)
Men jag får väl säga att de är mycket här ändå och är till god hjälp..vet inte riktigt hur jag hade klarat den här perioden utan mina älskade barn..

Så när det blev lite tomma utrymmen i stugan så satte vi igång med att renovera köket..
Vi var så illa tvungna för det gamla diskbänksavloppet som dessutom bara gick rätt ut i ett dike var lagat med plastic padding o petflaska det sista..så vi blåste ut i stort sett hela köket..vilken jävla röra..



Men köksrenoveringen får nog bli ett eget inlägg för jag har inte riktigt ordning på alla bilder o så..hmm..allting finns ju i telefonen nu för tiden och just nu sitter jag vid datorn..får inte riktigt till det..

Sen har det säkert hänt en massa mer sen sist men jag kan ju säga att det är det här mitt liv har bestått av sen i våras...det tar rätt rejält på krafterna att börja på den ena arbetsplatsen efter den andra..nya rutiner..ny personal..nya brukare som man ska lära känna..man orkar inte så mycket mer just då..
Och köksrenovering kräver även det sin kvinna..för jag har ärligt talat gjort det mesta själv..

Men nu är det snart ett nytt år och inför det är jag fylld med massor av hopp..
Så nu önskar jag er ett riktigt

GOTT NYTT ÅR!! 


och så hoppas jag att jag snart dyker upp igen..



Men så här i avslutningen av både blogginlägg och år 2013 så vill jag slå ett slag för det här med organdonation..läste nånstans att 85% är positiva till organdonation efter döden men att bara 15% anmält sig till donationsregistret..
Det är ju så enkelt idag..bara gå socialstyrelsen/donationsregistret och anmäl dig..

Det finns även en app man kan ha i telefonen med ett digitalt donationskort..bara sök på digitalt donationskort i appstore eller playbutik så kommer appen från MOD upp..
Mer information finns också på MODs hemsida..MOD står för Mer Organ Donation

Man gör verkligen en insats för att hjälpa andra!

Kraaam
på er alla från

Tesa













5 kommentarer:

  1. Oh vad kul att läsa ditt blogginlägg, höra hur bloggvännerna har det.Tungt har ni haft det hoppas 2014 blir ett goare år. Håller med dig blogglust finns men man orkar inte alltid pga måsten, barnen flyttar det är med en naturlig gång men lite kymmig känsla, vi blir av med dottern i januari...när jag städade garaget och hittade hennes femtiotvå par skor och fjorton jackor tänkte jag detta blir ett tomrum,, Ha ett riktigt gott slut, O Gott Nytt år kram Monica ps organdonationslänken borde man lägga på fb, alla borde skriva vad de vill, så får fler nytta av deras organ.ds

    SvaraRadera
  2. Vilket tufft år ni haft! Jag hoppas att 2014 blir bättre och att maken din får sin operation och tillfrisknar <3 Att kottarna flyttar alla på en gång känner jag ju igen, bara det är ju en omställning i sig.. Bloggandet hinns inte alls med i den utsträckning jag önskat, har jag lust befinner jag mig oftast på jobb och där finns inga bilder från trädgården så... När man sen kommer hem lockar ju inte datorn direkt..
    Jag önskar dig ett Gott Nytt År vännen / Kram gittan

    SvaraRadera
  3. Hej vännen. Förstår att du/ni haft det jobbigt ett tag och jag hoppas det löser sej för er med njurarna. Inte kul när sjukdomar drabbar en.
    Hoppas ni får ett bättre år 2014 och att allt vänder o blir sååå mycket bättre. /Knatten

    SvaraRadera
  4. Tack så mmycket allihop..
    Kan väl säga att 2013 var ett betydligt bättre år än 2012 iallafall för det var då det var som mest akut..det sista året har det liksom bara lunkat på och även om vi haft mycket runt oss så har det varit ganska bra saker som nya jobb o köksrenovering..och jag har inte haft ont av att barnen flyttat hemifrån utan ser det som en helt naturlig del av livet..tror dom själva tyckt det varit jobbigare än jag ;0)
    Kram på er

    SvaraRadera
  5. Kul att kika in på din blogg igen och läsa dina rader!
    Hoppas det gått bra med köksrenoveringen och "renoveringen av gubben" (att det blivit nya organ)
    Ha det gott i vårsolen!

    SvaraRadera