söndag, maj 24, 2009

Please be seated../Varsågod och sitt..

The garden is a part of my home at summer...not just one extra room but many...
Rooms for different use...
As time gone by seating accomaodations have been placed where I felt it would be useful...
Trädgården är en del av mitt hem under sommaren...inte ett extra rum utan många..
Rum som används till olika saker...
Med tiden har det hamnat lite bänkar, stolar och soffor på ställen där jag känt att jag behövt en sittplats..

A few years ago we bought some rather cheap garden furniture...we have nowhere to put in the winter so it's outdoors all-year around..
Or..perhaps we could find som space for it but it's the most uncomfortablea peace of furniture we have ever got...so I don't mind if we'll have to buy a new one soon..it would be terrible if it lasted for 20 years..
I'll try to keep it alive this year..then the pieces probably will be put here and there in the garden..you'll never have to many places to sit..
För några år sen köpte vi en billig trädgårdsmöbel..vi har ingenstans att göra av den under vintern så den står ute året runt...
Eller jo..vi hade säkert kunnat hitta nåt ställe att knö in den men det kändes inte särskilt meningsfullt för det är den obekvämaste trädgårdsmöbel vi nånsin haft..så det gör faktiskt inget om vi snart måste köpa en ny...hemska öde om den skulle hålla i 20 år..

Den får väl leva i år också med hjälp av lite skruv..sen hamnar nog de olika delarna nån annanstans i trädgården...sittplatser får man ju nästan aldrig för många av..




Since our garden furniture was so uncomfortabel I found myself going inside to take a break when I was working in the garden..
Well..that's no good so last year I found these unimaginable comfortable chairs...

Men eftersom trädgårdsmöbeln är så obekväm så upptäckte jag att jag gick in och satte mig i soffan när jag behövde pusta lite i trädgårdsarbetet..och så kan man ju nte ha det så jag hittade de här otroligt bekväma stolarna i fjol..




This peace has been placed under the maple trees..but you'll have to sit careful...
Soffan har hamnat under lönnarna...fast i den får man sitta väldigt försiktigt just nu...




At the frontdoor there is a what we call "liarsbench"...when people just pop by for an errand it often ends in looong conversations..
Precis utanför dörren har det hamnat en ljugarbänk...det kommer ofta folk som bara har ett litet kort ärende men det brukar kunna bli lååånga samtal iallafall...


And then I have my morningchair where it is varmth and sun early in the day...
Sen har jag min förmiddagsstol...här är soligt och varmt redan tidigt...



Sometimes you need real deep shadow to cool off...especially after working hard in the vegetable garden..then I have this sofa, way in under the fruit trees..
Ibland behöver man riktigt djup skugga att svalka sig i...särskilt när man gjort ett gott dagsverke i grönsakslandet...då har jag en soffa långt inne under fruktträden


And so once and a while you'll just wants to retire from the world around...
Under my old oak tree I find peace...sounds is muffled by the foliage and the rock and it is really peaceful..
I can still view most of the world but the world can't see me..
Think I'll put something better to sit on here...
Och nån gång vill man bara kunna dra sig undan...gömma sig för omvärlden..
Under min ek finner jag frid...ljuden dämpas av grönska och av bergväggen och det känns otroligt fridfullt...
Jag har utsikt över det mesta men ingen ser mig här...
Tror jag ska sätta hit nåt bättre att sitta på...



Thanks for taking the time to sit down with me for a while...
Tack för att du tog dig tid att sitta hos mig en stund

3 kommentarer:

  1. I enjoyed the visit to your garden and seeing your places to sit.

    SvaraRadera
  2. Vilken trevlig vandring runt dina sittplatser! Det är märkligt med trädgårdmöbler, att de är så svåra att skiljas ifrån. Jag har också en soffa som man sätter sig i med livet som insats.. Som tur är så är den varken bekväm eller inbjudande. Man sitter hellre på trappan intill. Men den har en plats som ser ut att vara gjord för just den soffan.

    SvaraRadera
  3. Köpte en billig grupp på Jysk förra året... o jag provsatt den... men när den kom på plats hemma upptäckte jag att den är fruktansvärd o sitta i... men snygg!
    Sen har det under åren blivit en hel massa stolar o soffor, mer eller mindre bekväma, men mina favoriter är mina gamla däckstolar.
    De sitter man numera p egen risk i... men de ska få stå i växtlusthuset när jag får röjt upp där....
    Varför hamnar det alltid en massa brôte där man har tänkt o ha sin mysvrå?
    Ha´t himla gôtt under eken
    Nina

    SvaraRadera