fredag, oktober 02, 2009

Jag lever..

Jösses...det har gått flera veckor sen jag skrev nåt sist...
Ja för den som undrar så är jag inte sjuk eller avliden...de é bara mycke nu..

Det blir inte så långa stunder över efter skola och kossor, barnvakteri och diverse kalas så jag hinner helt enkelt inte skriva..hrrmm...och så har man ju trillat dit på Bouncing ball igen..
Men nu...nu är jag fri från det iallafall...tror jag...
Jag har ju äntligen slagit dotterns rekord..hehe
Så nu kan jag kanske ägna lite tid åt att blogga igen..

Det har dessutom varit en del extra långa dagar med skolan eftersom vi varit på bl.a Elmia Park o Golf mässan..som sammanföll med Gardenmässan..hehe
Ni kan ju gissa i vilken del av mässan jag var mest..
Tog en del bilder men minneskortet i kameran fimpade så de försvann :0(

Förra måndagen var vi och planterade en gård i ett bostadsområde i Hisings Backa tillsammans med Mona Holmberg och Ulf Strindberg som komponerade "mästarrabatten" år 2006.
Det var väldigt intressant och inspirerande att höra dem berätta om sitt arbete..



Lite kul var det att få vara med och plantera ett sånt här "problemområde" också...jag växte ju upp i ett liknande område i Gårdsten men då var det bara berberis och korneller överallt..
Här användes berberisen bara som avgränsare för att undvika att folk genar genom planteringarna..



Det var tredje gården som planterades just här och varje gård hade ett eget tema..
Guldgården hade mycket gult och limefärgat..
Blå gården hade blått och lila som tema...
Vi planterade Vingården med mycket rödbladigt och senare skulle det sättas vinrankor vid spaljéer intill entréerna..




Även vanliga dagar i skolan är det full fart...vi har börjat med röjsåg och motorsågning...riktigt kul..
Vi lägger marksten på en gångstig, pluggar träd och motorer..och idag började vi äääntligen med Design och gestaltning...
Åååh vad roligt..
Massor av anteckningar blev det första lektionen men sen fick vi en övningsuppgift att ändra skala på en trädgårdsritning och sedan skulle vi låta fantasin flöda och rita...sååå kul!!
Men inte helt lätt att tänka på allt...
Men det kommer väl...det här var ju som sagt första gången...bara för skojs skull..

Jaa...så vad har hänt i min egen trädgård då?
Hmm..inte mycket kan jag ju säga..
Det har var några rejäla frostnätter nu den sista vecka så grönsakerna har gjort sitt och landen är urstädade...
That's it..
Har jag lagt 7-8 timmar sammanlagt i trädgården sen jag började skolan i Augusti kanske..ja förutom den eviga gräsklippningen då..
Nu verkar iallafall gräset ha stannat av i växten...men nu faller löven istället så det blir väl lite att ta hand om till helgen iallafall..

Sådär..nu har jag avlagt en lite sammandragsrapport..ska försöka att inte trilla dit på Bouncing Ball igen nu så jag kanske kan hållla mig lite mer uppdaterad här..

Ha det gôtt allihopa (om det nu är nån kvar som läser min blogg..hmm)
/Tesa

4 kommentarer:

  1. Jo du, det är nån som läser din blogg.... när jag inte har fastnat i Kungen ;-)
    Så trevligt att de satsar lite mer på vackra gårdsplanteringar i förorterna.... undrar om Hjällbo får nåt vackert också? Där bodde jag o sonen i sex år på sjuttiotalet....
    Hoppas du orkar med detta strävsamma liv
    Nina

    SvaraRadera
  2. Vi hade Mona som gästföreläsare en dag i våras,och hon var så himla inspirerande! Måste varit jättekul att få jobba ihop med henne.
    Det är tufft att få ihop livet med skolan och allt annat man vill göra - men det går, jag lovar. Själv hårdpluggar jag till växttentan nästa vecka. Vi fick växtlistorna i maj, men jag kom igång lite sent (typ förra veckan) och det är ca 200 st vi ska kunna namnen på och känna igen. Så lite stressigt känns det, men det går nog det med...
    Ha det bra (och ge katten i dataspel!) =)

    SvaraRadera
  3. Jodå, några läsare har du kvar ;) Jag har saknat dina humoristiska inlägg men förstår att du har fullt upp med skola,familj och hem/trädgård. Kul att få prova på lite av varje kan jag tänka mig. Men anläggning är nog den del som verkar mest lockande för min del. Nu måste jag rusa. Ha det gott och glöm inte njuta av tillvaron / kram gittan

    SvaraRadera
  4. Det låter som om du har hamnat på rätt ställe! Klart att det blir lite mindre tid till "datalivet" och den egna trädgården. Dessutom måste du ju träffa Aline ibland.....
    Kram Anette

    SvaraRadera