onsdag, december 07, 2011

Välkommen in...






Hallå där...
Vill ni stiga in?







Och delta i årets pepparkaksbak i
Mitt gamla hus...

Som traditionen bjuder spelas "Pop i Jul" på stereon..
(starta klippet innan ni går vidare för att få rätt stämning)







...och på bakbordet brinner adventsljusen..



Stora som små familjemedlemmar samlas
runt mitt stora köksbord och bakar så mjölet yr...



Aline 2,5 år..bakar peppakakor med bravur...
mina barn åt mest deg i den åldern men Aline bakade på...
Fast det slank nog ner en del också..

                                           

Granar o gummor...
ja... pepparkakor i alla de former blev det i massor..


Ja...och naturligtvis så har vi pepparkakskor också...


För nog är kossan lika viktig till julbordet som grisen...
för hur skulle julegröten smaka utan den söta mjölken??

3 kommentarer:

  1. Underbart! Här är det numera minstingen (19 år) som står för pepparkaksbakandet. Mitt kök är så litet att man inte får plats att vara fler än två när man bakar "mutter, mutter" Förra tisdagen gjorde hon slut på hela degen på egen hand när övriga familjen jobbade =)
    Pop i jul hör likson julbaket till, men jag hade gärna sett att det kom en något uppdaterad ny skiva för man kan den ju både bak och fram / Kram gittan

    SvaraRadera
  2. Härligt!
    Ja, visst behövs det kor oxå!
    Vi har en arlako... Men svansen går lätt av innan den hunnit till plåten, men får den följa med dit så bränns den lätt i ugnen. Ingen optimal ko alltså...!
    Dessutom äter jag nästan inget mjöl längre och då blir det inga vanliga pepparkakor gjorda...
    ...så jag har provat en massa olika recept och komponerat eget, men inte hittat det optimala än. Återstår att se om jag gör det innan detta året är slut. Det pratas om mitt pepparkaksbak i alla fall... ;) Men det bju´r jag på. Väl utvalda bju´r jag även på mina "pepparkakor" =)

    SvaraRadera
  3. Å vad det var längesen jag var hos dej.
    I år tog dottern hand om sina bröder o pepparkaksbaket. Hon har ju flyttat 10 mil bort men ville ändå bevara en tradition. Så jag körde dit ungarna o sen gick jag i Jönköping o julhandlade medans dom bakade. En himla smart grej.
    Önskar dej en riktigt skön söndag. /Knatten

    SvaraRadera