torsdag, december 01, 2011

Det lutar mot jul..


Lite julstämning börjar det bli här i huset nu…trots att jag har en viss förmåga att fullständigt vända upp o ner o ut o in på hela stôvva före jul..
Men det gör gott med rena fönster..hmm..ja…några stycken är rena iallafall..eller kanske man ska säga VAR rena..för sen kom Berit och skitade ner dom igen..
Men flugskiten är borta iallafall…
Ljusstakarna gör ju väldigt mycket för julstämningen..särskilt när det är grått o trist ute..

IMG_4899
          Lutande tornet i Piza..

Och grått o trist är det ju här hela tiden även när solen skiner..för det gör den bara på alla andra så här års ju..men idag är är här RIKTIGt grått o regningt och uschligt..

Ännu en ljuspunkt finns dock i tillvaron…
När julstämningen började infinna sig så började jag fundera på julgodis…Tant ellens kola, mandelmassegodisarna och inte minst…fudge..vaniljfudge…jag är helt såld på vaniljfudge,,
Meeen….min lilla svarta receptbok är ju borta…
Och därmed mitt fudgerecept!!
PANIK!!!
Jag har letat efter min gamla receptbok hela hösten..varje gång jag ska baka..men inte kunnat hitta den..
Som tur är då så började jag skriva in recept i en annan bok för några år sen…för min “lilla svarta” börjar bli ganska sliten…meeen…fudgen..den hittade jag i fjol..och den står bara i den svarta, ju..
Så nu blev det till att leta ordentligt…inte bara leta mellan kokböckerna utan även i…och se där…
DÄR var den!!

 IMG_4908
      Min kära lilla svarta…

Jag får erkänna att jag blev så glad att boken fick sig en stor puss..

Den har varit med i säkert 30 år..min gamlamormor hade en sån bok som jag älskade så när jag blev så stor att jag började baka själv så skaffade jag en likadan..
Men gamlamormor var säkert mer försiktig med sin…
För min är väääldigt välanvänd..

IMG_4909
      Pent brukt..

Ja..så var det ju fudgereceptet då..lika bra att dela med sig av det här så kan jag ju gå hit o leta när jag slarvat bort boken nästa gågn..

Vaniljfudge
4 dl socker
3 dl grädde
½ tsk salt
1 msk vaniljsocker

Koka ihop socker, grädde o salt tills det går att göra en mjuk kula i “kulprov” (det går ganska snabbt, ca 10 min)
Tag av kastrullen från plattan och blanda i vaniljsocker.
Vispa sedan kraftigt i ca två minuter.
Töm ut på smörpapper, låt stelna och skär i bitar.

Lätt som en plätt och såååå äckligt gott!!"

5 kommentarer:

  1. Det receptet tog jag till mig omgående! För vem kan motstå snabbt, enkelt och gott julgodis?!
    Att bli av med receptboken är KATSTROF! Jag har förstorat upp min till en pärm i A4 format med alal recept tryggt i plastfickor säkra från både kladd och borttappning =)
    Kram gittan

    SvaraRadera
  2. Oj oj.. farligt med sånt godis.. gillar ju fudge oxå jättemycket, spar detta så det inte försvinner som din gamla bok. Såna böcker är guld värda och jag är oxå uppvuxen med sådan o har en själv.. ha en fin helg/Moa

    SvaraRadera
  3. Gott med julgodis :) Funderade på att göra något sådant idag men så fick jag besök istället :)
    Hemskt väder därute!!! Tappar lusten för det mesta tycker jag..... hoppas på en bättre söndag :)

    Så du har också besvär med fötterna :( Jag ser fram emot onsdag när jag får inläggen och kan börja gå in dem. Just det du skrev om, om fötterna om morgonen - visst är det hemskt! Om kvällen kan det också bli så, när man suttit still och är trött i fötterna. Voltarensalva hjälper rätt så bra. Du har haft det länge skriver du, det är alltså så att det inte säkert går över? Eller återkommande? Suck, det är väl bara att gilla läget och ta hand om fötterna.
    Ha det gott :)

    SvaraRadera
  4. Jag har också en sån bok, nästan lika ful å i stort sett lika gammal - samma andas barn du å jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Något konstigt händer när jag skriver, rätt var det är funkar det inte skriva mer.. Men jag skulle bara avsluta med att jag hoppar fudgen, för god, kan inte vara bra för mig..;)! God jul, trädgårdsmästaren!/Heléne

      Radera