tisdag, januari 27, 2009

Mera golv..


Jaha...och vad händer här då?
Har gubben tappat nåt tro?
Förståndet?
Eller har han kanske hamnat i skamvrån..

Näää...vi fick bara lite blodad tand när vi hittade brädgolvet på
Eriks rum så vi var ju tvungna att undersöka lite mera...
och i detta hörnet i vardagsrummet så hittade vi ett precis likadant...
alltså alldeles nylagt innan de la in masonite o matta ovanpå



Då var jag ju tvungen att in och bryta lite i storkammarn också..
Och där!!...hittade jag ett sånt golv jag alltid har önskat mig..
I hela mitt liv!!
Jag vill riva ut mattan och skura det..
NU!!!!


Under masoniten låg det tidningspapper...en bit av en sida kom med när vi bröt upp..

Torsdagen 29 juli 1948

Så här har vi nog golvet som svärfar tycker är så styggt...
Det dom gick med klackjärn på under kriget..
Men jag tyckte det var SNYGGT!!!
Jag är lycklig!!!

Så nu blir det till att sätta fart på spelet så vi blir färdiga på Eriks rum..
sen ska detta golvet fram..

Ha det gôtt alla...


Läs även andra bloggares åsikter om , ,

10 kommentarer:

  1. Oj oj oj, om jag hittade ett sån`t golv skulle jag riva fram det på en gång /Ylva

    SvaraRadera
  2. Men va kul! Sånt ger energi så man orkar fullfölja.... Lycka till!
    NinaVästerplana

    SvaraRadera
  3. Vad kul att det ser så lovande ut. Den där tidningen kan du ju göra en tavla av.

    SvaraRadera
  4. Man får väl nästan säga Grattis!!!! Jag vet precis hur det känns, fast vi var ju tvugna att gömma det gamla brädgolvet igen när vi renoverad sista gången. Man kan ju inte ha olika nivåer på golven, risken för snubbel var för stor. Riv nu inte upp alla på en gång utan ta ett rum i taget =P lugn och fin "fniss"

    SvaraRadera
  5. Åh!
    Grattis!
    Nu kommer turen efter allt elände som var i början av året!
    Oj, vad fort det kommer gå att få Eriks rum färdigt nu då! =)
    Lycka till!

    SvaraRadera
  6. Tänk vad smaken ändrar sig genom åren.... Jag har lagt enormt mycket tid och jobb på att återställa min underbara trappa som de hade målat turkos (!) och lagt linoleummatta i (sån som du också hade). Den där mattan skiktade sig, så väven som var limmad direkt på träet blev kvar hur man än gjorde... Men nu börjar det bli klart och det blir sååå snyggt! Men hade förra ägarna sett det hade säkert skakat på huvudet åt att jag skrapat bort all den illturkosa färgen på räcket.... =) /Helen

    SvaraRadera
  7. Tänk sådan tur ni har! Här lade de om alla golven när de renoverade 1985, så där finns inget att hitta vad jag vet. Ja ja ,man kan inte få allt.
    Christer.

    SvaraRadera
  8. Jag förstår att du är lycklig! gamla härliga äkta trägolv finns det inte mycket som slår! Och försök att spara en del av tidningen, tex rama in! Det är ju en del av husets historia!

    SvaraRadera
  9. Vad glad jag också blir! Nämligen att du bara ska skura det, inte slipa först. Underbart vackert och med tiden blir de gråare och snyggare...

    SvaraRadera
  10. Åh så roligt! Golvet ser ju fantastiskt ut, brett och se inte sönder spikat/nubbat ut!!!

    Jag vet precis den lyckan som finns när man bänder upp masonit och hittar "-En sann skatt från svunna tider" Gläds med er.

    Sedan vill jag säga: Vilken trevlig blogg du har, jag kommer med spänning följa er renoveirng.

    Ha en bra dag

    Hälsnignar
    Sara Small Town
    med bloggen http://smalltownstyle.blogg.se/

    SvaraRadera