söndag, januari 25, 2009

Skogspromenad

Nu börjar jag tröttna på at bli utslängd från trädgårdsbloggen när man skrivit en långt inlägg...man blir så otroligt frustrerad...
Jag får väl ha detta som min "huvudblogg" istället antar jag..å nu blir det blandad kompott här trots att jag egentligen tänkt ägna den här mest åt själva huset..

Jag och minsteman var på skogspromenad idag...passade på när vovven var på jakt med gubben så man kunde gå utan honom och slippa dåligt samvete..för vovven alltså..

Vi gick till en glänta där det låg ett torp tills för sådär femtio år sen..där är så fridfullt på nåt sätt..inga billjud når dit..man hör bara naturens egna ljud...
Vägen dit går genom granskogen och slingrar sig uppefter ett berg..




Nerför berget kommer flera små skogsbäckar...
går in under vägen och fortsätter ner mot en älv


Ett ovanligt lyckat foto av min son framme i gläntan..
han hann för en gångs skull inte göra nån grimas

De enda som bebor torpets gamla domäner
är nog rådjur och en och annan bäverDet enda som hördes var dånet från forsen nedanför...
och våran hund som inte alls skulle vara i den delen av skogen


Forsen...där det en gång funnits ett sågverk..

Strax nedströms så lugnar sig vattnet i en stor hölj
där det brukar stå öringar och lura
Till o med min metenvetna son fick
lust att prova kastspö här i vår


Vägen tillbaka gick längs älvkanten..
smalt och halt men ingen av oss trillade i..
Vi hittade färska spår efter en hund här också..förmodligen våran som vi hört innan..
De var alldeles nere vid vattnet och man blir ju lite orolig när man får
se hur nära kanten ens "bebis" har varit och lekt..
Men han ligger allt här intill mig nu så han hade inte trillat i han heller..


Nu i eftermiddag har vi evakuerat sonen så nu är det klart att köra igång på hans rum...
Jag ska ta och gå upp och bryta upp mattan och masoniten i nåt hörn nu direkt för jag är nyfiken på vad som finns därunder..om det är det "utlovade" fräscha trägolvet..

Ha det bra alla


Läs även andra bloggares åsikter om

7 kommentarer:

  1. Håller med om att det är otroligt frustrerande att inte TB funkar som den ska. Just när man skrivit klart ett inlägg så kastas man ut. Ja det är väl tur att vi har backup-bloggar. Så fantastiskt vackra bilder du tagit i skogen, ser så otroligt rofyllt ut. Ska bli spännande att följa ditt jobb i sonens rum. // Peter

    SvaraRadera
  2. Vilken härlig promenad! Stilig ung man är han din son. Synd att jag inte har någon dotter i passande ålder *ler*.
    Trädgårdsbloggen, ja, det är tur man har en blogg till, så man kan skriva nånstans. Men snart tar ju trädgårdsarbetet och blommorn fart och då vill man ju blogga. Vi får väl se om det löser sig till slut!

    SvaraRadera
  3. Ja..du är inte ensam om att vara trädgårdsblogg-frustrerad.. Jag prövar också en annan blogglösning nu.. fast den är bara i startgroparna ännu. :)
    Vilken trevlig promenad! Fick mig att längta till barmarkssäsongen! Här måste man välja mellan skidor eller pulsa fram i halvmeterdjup snö..:) (Fast skoterspåren i de mest välbesökta skogarna fungerar utmärkt som gångvägar som tur är..)
    Ha det gott!
    /Kirsti

    SvaraRadera
  4. Härlig runda du har varit på idag! Det är lite farligt ute nu bara, översta lagret jord är otroligt lerigt och klafsigt, och under det är det fortfarande tjäle, så det blir väldigt kasigt. Jag har gått med en stor labradorvalp (8 mån) och han har fått mig på fall flera gånger =)
    Det är synd att TB krånglar så, men det värsta tycker jag är att vi inte får några vettiga besked om vad som händer och när det blir fixat.
    /Helen

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig natur ni har att promenera i, annat än mina grusvägar jämte åkrarna =/ Ang TB, vi får kanske förmedla vår irritation till Andreas? så att de berättar vad det är som händer. Lite trist om alla ger sig iväg till andra bloggar tycker jag! Ser fram emot din nästa rapport om sonens rum, spännande att se vad du hittar under mattan....

    SvaraRadera
  6. Fantastiska bilder!
    Jag önskar att det var lite mer bergigt här också, men man får vara glad för det man har.

    Ja det är klart irriterande att TB inte fungerar som det skall. Verkar som om många av oss har en andra blogg att skriva i istället. Fast min är ju på engelska och inte speciellt inriktad på trädgård, snarare små vardagshändelser.
    Christer.

    SvaraRadera
  7. Den promenaden verkar lockande... o vilket trevligt sällskap du fick med dig!
    Jag har hittills sluppit o bli utkastad när jag skrivit inlägg... men däremot haft stora svårigheter med kommentarerna.... Men det verkar vara när det är många inne samtidigt!
    Här måste jag skicka kommentaren två-tre ggr innan den fastnar!
    Men även andrée har ju en blogg till numera...
    Ha dé himla gôtt
    NinaVästerplana

    SvaraRadera