tisdag, augusti 11, 2009

Flit och slit

Lite bilder på såna som är flitigare än jag i trädgården..
Hela dagarna antar jag att de sliter för "brödfödan"

Bin är ju sinnebilden av flit...och jag tror iallafall att det här är ett bi



Så har vi blomflugorna som bara "låtsas" vara bin...men de är allt rätt flitiga de med..



Fjärilarna tror jag låtsas vara blommor..hmmm..eller kan det vara tvärt om? Kanske blommorna försöker se ut som riktigt pråliga fjärilar..


Så finns det ju lite mindre trevliga kryp i trädgården också...den här gynnaren tror jag lägger sina ägg i fjärilslarver...
Jätteparasitfluga..är jag rätt så säker på att det är



Så var det nån som var flitig inne i "mitt gamla hus" också...
Ni kan tro jag funderade när jag först såg den här..
Hur många ben kan en spindel ha?

Två kan iallafall ha åtta...en kärrspindel som tagit en "spinnarkärring"




Jag har väl varit lite flitig jag också...har krukat upp lite växter och planterat om en del plantor som ska sälja på en växtmarknad i september..
Och apropå det så har jag har en bekännelse att göra:
Jag har faktiskt inte köpt en enda växt i år...

Eller jo förresten...två penséer köpte jag och satte i en potta i våras..



Jag har liksom inte kommit iväg nånstans där det finns intressanta växter...Hmm...börjar jag bli kräsen tro?
Nää...men när växtaffärerna jag besökt bara har sånt jag redan har eller sånt jag redan valt att INTE ha...vad ska man göra då?
Och affärerna här har ett väldigt tråkigt utbud..
Och det är väl kanske lika bra det..för nu har jag ju fått placerat ut växterna jag köpte ifjol..hehe
Jag ligger nästan alltid ett år efter..
Men...jag får se till att få lite tid att kika runt på växtmarknaden i höst..
NÅT måste man ju faktiskt investera i och det brukar finnas en hel del kul och udda växter då..

Ha det gôtt..
/Tesa

2 kommentarer:

  1. Men Tesa, då är du ju kommen ikapp nu! Så nästa år kan du kpa växter med gott od eftersom inga gamla står och väntar på placering. Du hittar kannkse lite nya spänannde saker när du går utbildningen =) Annars får jag nog hålla med, ofta är det samma växter överallt. Därför kör vi långturer för att gå på olika plantskolor och hitta lite "nytt"

    SvaraRadera
  2. Jag hade köpstopp i år, men inte sjutton höll det. =) Dessutom har jag fått och bytt till mig stora mängder växter och det kan man ju inte säga nej till. Senast igår planterade jag fådda rotskott av silverbuske, en liten brokbladig fläder och en stickling av skruvpil. De står med ginnalalönnen jag fick tidigare i sommar, och nånstans ska jag försöka få ner en manchurisk valnöt också (grodd valnöt från Norrviken, 15 cm hög just nu).
    Det svåra är att göra av med växter, jag har ganska fullt men har ändå svårt att skiljas från dem. Dumt, eller hur....

    SvaraRadera