torsdag, augusti 06, 2009

Sommarfåglar

eller som de heter på riktig norska.."Summerfugler..
Norska språket är ofta så mycket mer beskrivande och begripligt än svenska...nog kan vem som helst som inte kan språket så bra gissa sig till vad "sommerfugler" betyder...
"Fjäril"...hmm...nää..inte chans...

Nu fladdrar det lite överallt i trädgården..det är som att ha fått ett gäng "fladderblommor" (såna hade Mrs Weasley i krukor vid ytterdörren är Bill o Fleur skulle gifta sig...och ja..jag är Harry Potternörd) som flyttar sig runt, runt..


Påfågelöga



Populärast är solhatten och oreganon...
Men oreganon har mest mindre vita fjärilar...som aldrig fäller ut vingarna förrän de flyger iväg så de är inte lika kul att ta kort på...


Nässelfjäril



Amiralen var dock mest sugen på Solbruden...den flög iväg flera ggr när jag försökte få en bild med utfällda vingar men återvände nästan direkt...samma blomma hela tiden..den var nog extra god..


Amiral



Undrar lite var alla fjärilar har varit nu när det har regnat så mycket..sitter dom och kurar i buskarna nånstans och väntar på vackert väder...och hur länge klarar dom det?
Kanske är det därför det fladdrar så väldigt ute nu...de är fullständigt utsvultna...
Nu ska det vara fint väder här i iallafall en vacka...eller uppehåll iallfall..
Härligt!!
När man vaknar av att solen lyser i ögonen på en så är det så mycket lättare att kliva ur sängen och ta sig an dagen...
Hmm...dvs..jag är på betydligt bättre humör idag än jag var igår...
Hoppas det varar...

Ha det gôtt...
/Tesa

2 kommentarer:

  1. Visst är de vackra! Jag har också gjort ett inlägg om fjärilar idag. Just nu verkar hela min trädgård vibrera av fladdrande fjärilar. Men jag har också funderat på var de satt och väntade på de varma soliga dagarna vi äntligen har fått nu. Hoppas de hinner äta upp sig ordentligt innan nästa regnperiod kommer...

    SvaraRadera
  2. Så vacker Amiralen är..... vet inte om jag sett nån sån hos mig. Min kamera är inte tillräckligt snabb för att få några bra bilder på `summerfugler´....
    Ha´t himla gôtt
    Nina

    SvaraRadera