söndag, februari 22, 2009

Nån ordning få de va../Some kind of order is needed...

Uschiamej...nu börjar det poppa upp vackra bilder på vackra trädgårdar och planteringar överallt igen...
Och jag börjar känna mina tillkortakommmanden..alla har så fina rabatter med samspel mellan färger o bladverk, ljus o skugga..
Jag har inte en enda harmonisk genomtänkt rabatt, jag...
Ooops..no there is starting to pop pu beautiful pictures och beautyful gardens and plantings everywhere..and I start to feel my shortcomings..everybody else have nice flowerbeds with harmony between colours andfoliage , light and shadow..
Me...I don´t have one single welplanned flower bed..
Jag gräver ett hål i gräsmattan nånstans...så långt jag nu orkar gräva i min tunga lera här...sen kör jag dit lite gödsel och blandar runt så gott det går...
Då har jag fått en plats att knö ner mina oftast halvdöende impulsköp av växter som stått och plågats i sina krukor i flera veckor...livsuppehållande åtgärder som blir permanenta...
Ï just dig a hole somewhere in the lawn...as far as Iwithstand in this heavy clayey soil I´ve got here...then I put in some manure and mixes it as good as I can..
Then I've got a spot to put down my often halfdead plants bought on impuls..which have been tortured in their pots for weeks..life-supporting arrangements that becomes permanent...

På några ställen har det väl blivit rätt bra av en slump men jag ska inte ta åt mig nån ära för genomtänkthet iallafall..
In a few places it turns out pretty good by coincident but I shouldn't claim any honour for any well-thoughtoutness ;0/

Som här..enda tanken här är att varje växt fått någorlunda rätt jord att stå i..dvs renfanan har fått en massa grus medan resten står i värsta blåleresmäcket...
Like here...the only thought I have had is that every plant should have the right soil..meaning the tansy has got a whole lot of gravel while the rest is in heavy wet clay...


So..this year I shouldn't dig up any new beds..
I'll spend my time and stamina on finishing of those I've already got..I should move plants, split plants, plant the lot of plants I've still got in pots and not buy one single little plant until I have some order into what I've already got!!!
Definetily!!!
Basta!!

Does anyone believe that?

Så i år ska jag inte gräva några nya rabatter...
Jag ska ägna min tid och min ork till att få ordning på de jag redan har...jag ska flytta växter, dela växter, plantera en massa växter som jag har stående i krukor fortfarande och inte köpa en enda liten planta till förrän jag fått ordning på det jag har!!!
Så det så!!
Basta!!

Tror ni på det?

2 kommentarer:

  1. Hahahahahahahaha..... jag tror precis vad jag vill om detta!!!
    Men lycka till med dina drömmar "skrattar fortfarande" Mina ser helt annorlunda ut - önskar bara en mycket större plånbok för här vill jag gräva och där och där och .... ha en fortsatt skön söndag / kram

    SvaraRadera
  2. Du kör precis samma takter som jag. Men ofta blir det ju ganska bra. Jag tycker personligen att det är finare med "ett hål i gräsmattan" än en "perfekt" rabatt med exakt jämna kanter. Men det är klart det kan ju vara rätt snyggt på sina ställen också. Det där med att inte köpa plantor tror jag vad jag vill på. Men om du håller det så kom ihåg att man kan ju alltid få eller byta plantor med andra också :). Då har du ju ändå hållit ditt löfte. Ha en skön söndagskväll. // Peter

    SvaraRadera