söndag, februari 22, 2009

Needs and seeds

It's really starting to bother me that I have this need to work but can't get the satisfaction of it...
Well...there is work I guess but not THE WORK my body wants to do..DIGGING!!!
There's that feeling in the stomach that you have when you really, really want some candy..or shortly after you've stopped smoking..
And the only thing that can satisfye is to do what you really want to do...
DIG!!!
I'm going to make a new vegetablegarden next to the greenhouse and I never had the time to dig before winter came and I really want to go out and do it NOW!!

Nu börjar det faktiskt bli lite besvärande det här med en massa arbetslust men ingen möjlighet att få utlopp för den..
Jo..arbete finns väl men inte DET som jag VILL, VILL, VILL med hela kroppen...GRÄVA!!!!
Det är en sån där känsla i magen som när man är riktigt godissugen...eller när man precis har slutat röka..
Och det enda som kan stilla den är att få göra det man vill!!!
GRÄVA!!
Jag ska ju göra nya grönsaksodlingar runt växthuset...och inte fick jag grävt nåt i höstas inte..så jag vill ut och sätta igång med det NU!!!

Hade fått ett nyhetsbrev från odla.nu också...upp till 55% rabatt på grönsaksfröer...
Jag har varit inne o kollat på det där fröerbjudandet tidigare men inte sett nåt jag MÅSTE ha..
Men idag så klickade jag visst iväg en beställning för 250 kronor...jag bara måste ju ha en randig rödbeta och en massa olika sorters squash och okra och en blå rädisa och lite annat...

And I've got a newsletter from odla.nu...up to 55% sale on vegetableseed..
I've checked that site out before and not found anything I just had to have..
But today I suddenly ordered seeds for 250 kr..I just had to grow a striped beetroot, lots of different zucchini, okra, a blue radish and some other stuff..


'Hilds Bluer'

Bilder lånade på odla.nu..de får se det som gratisreklam

Och när jag ändå var i farten så fick man ju åtminstone titta på blomfröerna också...och jag blev KÄR!!!
Bara MÅSTE HA!!!
And while I was already there..why not take look at the flowerseeds?
And I fell in LOVE!!!
MUST HAVE!!


Höstvädd 'Border Mix'


Well..tomorrow it's supposed to be a beautyful day here so I'll go out and start off something..I have lots of trees that need some pruning and the twigs can be the start to a "cultivationloaf" made by Lena Israelssons formula
50 cm of twigs
20 cm of heavier stuff
20 cm finer stuff like leafs and grass
10-15 cm of semicomposted stuff
and on top of that 10 cm of fine compost and soil

then at least I've started the vegetablegrowingpreparations.and done something that needs to be done..hmm..pruning the fruittrees..
Nothing else is possible anyway since it fell about 15 cm of snow here yesterday..


Now..perhaps I should go and dig myself down between the sheets instead..

Nä...i morgon ska det bli fint väder här och då ska jag minsann gå ut och börja med nåt...jag har en massa träd som behöver beskäras och kvistarna kan bli början till en odlingsbädd enligt Lena Israelsson recept;
50 cm kvist o sånt,
20 cm grövre o gärna tungt material som majsstjälkar, grästorvor o dyl..
20 cm finare avfall som typ gräsklipp o löv,
10-15 cm halvt nedbruten kompost
och uppepå det ca 10 cm jord...

Så har jag börjat med grönsakodlingsförberedelserna i nån ände i allafall....och gjort nåt annat jag borde..hmm..alltså beskära äppleträden..
Nåt annat är liksom inte att tänka heller för det föll typ bara 15 cm snö här igår också..

Näää...nu kanske man ska gå och gräva ner sig under täcket istället..

Ha det gôtt..
/Tesa

1 kommentar:

  1. Längtan är verkligen stor nu! Jag går och glor på mina jordhögar och längtar så efter att få fortsätta där vintern satte stopp. Tills dess "tröst-sår" jag mer fröm =§ Det skulle ju inte bli så mycket av det i år "hrm" men vad sjutton abstinensen börjar bli oerhört svår - värre än att sluta röka! Ha det gott / gittan

    SvaraRadera