torsdag, mars 26, 2009

Marshmallow/Läkemalva

Althaea officinalis

One of my absolute favouriteplants in my garden is the Marshmallow...and I believe the Marshmallow feel it..
It really thrives here in my wet, muddy garden..that actually reminds me of a marsh sometimes..
En av mina favoriter i min trädgård är Läkemalvan..och jag tror nästan att läkemalvan känner det..
Den stortrivs verkligen här i min blöta leriga trädgård...som påminner lite om ett träsk ibland..
(Läkemalvan heter Marshmallow på engelska och det betyder ju kärrmalva eller träskmalva..)



My Marshmallow plants usually grow to a hight of about 8-10 feet but in plant descriptions I've read it says they only should be about 4- 5 feet tall..so I know they really like it here...
Mina läkemalvor brukar bli minst 2,5 meter höga men i växtbeskrivningar står det att den ska bli ungefär 1- 1,5 meter..så nog begriper jag att de trivs gott här...


In spring you don't see much of the Marshmallow...in May it comes up some tiny redish shoots..then June presents the lovely soft leaves..almost like grey/green velvet...
På våren syns det inte mycket av den...I Maj dyker det upp några ynkliga små rödaktiga skott..sen i Juni så kommer de gråludna sammetslena bladen..






For most of July it just grows and grows but late in the month you can se the first buds develope and finally in the second half of August it starts to bloom...
And then it just keep on doing that for a month or two..or more...depending on how cold it gets..
I Juli växer den till sig ganska ordentligt och i senare halvan av månaden så börjar den sätta knoppar som brukar slå ut nån gång fram i Augusti..Sen fortsätter den att blomma i en månad..eller två..eller mer lite beroende på hur hård frost det blir..




Besides being a beautyful plant in your garden, Marshmallow has lots of other benefits..for instance...the boiled roots emit a secretion that were used to make marshmallows..what a surprise!
It has been used for throat lozenge with gummi arabicum and sugar..
It has been used for skin-care and it's antiinflamatoric and I've read somewhere that it even protects you from black magic..

Förutom att pryda sin plats i trädgården så är den rätt användbar..de kokade rötterna avger ett slemämne som man kan vispa till marshmallows!
Den har använts som "halstabletter" tillsammans med gummi arabicum och socker..
Den har använts i hudvård och är antiinflammatorisk och nånstans har jag läst att den till och med skyddar mot svart magi...

I don't use them though..I just enjoy the look of them... but find the thought of being able to go out and dig up some roots and make marshmallows a bit satisfying..
And stuff like that is what makes me thrive in my garden...
Men...jag använder inte mina läkemalvor..jag har dom bara som "skådebröd"..men jag gillar tanken på att jag kan gå ut och gräva upp lite rötter och göra marshmallows om jag vill...
Det är sånt som driver mitt trädgårdsintresse...

4 kommentarer:

  1. Hej du!
    Så jag ska alltså hitta allra sankaste stället o sätta mina som kommer i gamla komposten? O jag som satt av dem i värsta solgasset..... Ska sätta några vid Garbo-torpet. Tycker de kan passa där.
    Kör försiktigt på söndag
    Nina

    SvaraRadera
  2. Tesa, I've never heard about this plant. Need to check, maybe it has another name. I also like the plants with medicinal qualities like calendula for example.
    I hope your daughter is O.K.

    SvaraRadera
  3. Marshmallows alltså!
    Ja, den tanken är ju lite spännande!

    Hoppas allt är väl hos er!
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Hej,ser på James Wongs underbara program om hemmagjorda ört- & rotbaserade läkande medel. Att läkemalvan växer på marskland därav namnet marshmallows, woa! om du stöter på ett recept på marshmallows gjord av läkemalvan så snälla dela med dig. Rot och blomma hjälper mot hals- o magont, vilka barn har inte det!

    SvaraRadera