onsdag, mars 04, 2009

Mer än en fluga.../More than one fly..

I got the seeds from odla.nu yesterday so now I have some more sowing to do...
but most of them is to be sown outdoors when spring arrives...it was mostly vegetables but there was some flowerseeds too..

Jag fick mina frön från odla.nu igår så nu ska jag så lite till...men de flesta ska ju sås på friland sen så småningom..nån sommarblomma var det ju men annars var det mest grönsaker..

Okra Cajun Delight Solros Vanilla Ice Aubergine Mix

I have some concerns about the layout of the new vegetable patch that I'm planning...I want some kind of patagerfeeling about it...
A bit secluded..some structure..but not to much or else it isn't ME..
And there's the placing of the beds...and how to make them..
I do have this heavy wet soil so I should probably do raised beds..if I put lots and lots of manure and straw in the bottom and a layer of compost on top I'll beat two flies at the same time..or perhaps even more..


Jag har väldiga funderingar på hur jag ska ha det i den tilltänkta grönsaksavdelningen..vill ju ha lite potagerkänsla där..
Lite avskilt...lite struktur..men inte för mycket för då är det inte JAG..
Sen är det ju hur bäddarna ska placeras..och hur jag ska göra dem...
Jag har ju så tung, blöt jord så det bästa är väl att försöka göra ordentligt upphöjda bäddar..om jag bottar med en massa gödsel från ströbäddar och sen lägger ett lager jord överst så slår jag två flugor i en smäll...eller kanske fler..

There are manure from the calf litter area in the cowshed...that need to be taken out anyway....one fly!
Then it's hopefully start to get warm in the beds so I get a better growing climate...two flies!
When the bed is cooling off again I'll have lots of fine compost to put on tp of next years beds..three flies!
If I should take it all out in a wheelbarrow I'll have really good exersize...four flies!!
And then..when my back is broken because of all that heavy work I'll have raised beds to grow in so I don't have to bend it anymore...five flies!!
Jag har ett par ganska gamla bäddar i lagårn som det inte gått djur på sen i höstas..de behöver ju ut iallafall...en fluga!
Sen blir det förhoppningsvis varmgång i bäddarna så att det blir ett extra bra odlingsklimat tidigt...två flugor!
När bädden brunnit färdigt har jag jättefin jord i mängder...som jag kan lägga ovanpå nästa års bäddar...tre flugor!!
Om jag ska köra ut all den gödsel jag behöver kommer jag att få både motion och styrketräning...fyra flugor!!
Och sen när min rygg har gått av efter all gödselkörning så har jag upphöjda odlingsbäddar så jag slipper böja på den så mycket...fem flugor!!


Fem flugor/Five flies
Now we're starting to get somewhere...I should be able to start off right now...actually..
Better to wheel the barrow when it's still frozen ground..later it will be so moist that I'll sink down with half the wheel in the lawn..
Ooohh...I would really like to do it right now...too bad it's pitch black outside...hmm.. I'll have to wait then..
I guess I'll go to the basement and sow some seeds instead...


Det här börjar faktiskt likna nåt....och jag skulle ju faktiskt kunna börja redan nu..faktiskt...
Bättre att köra medan det är lite tjäle...sen blir det så blött att jag kommer sjunka ner med halva hjulet på skottkärran i gräsmattan..
Åååhh..vilken lust jag fick nu...synd bara att det är kolsvart ute..så..jag får väl stilla mig...
Får väl gå till källaren och peta ner lite frön istället...

Ha det gôtt...

5 kommentarer:

  1. Jaha, det är det som man ska ha dom till..... jag som trodde det var för o mata fåglarna!
    Drömmer också om upphöjda varmbänkar, har tom fönster o lägga över, hästgödsel kan jag hämta på granngården, så det är bara o sätta igång o bygga själva bänkarna!
    Fattar inte varför det är så trögt o komma igång...
    Lycka till o ha dé himla gôtt o akta ryggen
    NinaVästerplana

    SvaraRadera
  2. Du är smart du! Särskilt begåvat är det att stilla sig tills det blir dagsljus och inte sätta igång nu i mörkret =)

    SvaraRadera
  3. Det var mååånga flugor!!:) Men det låter bra tycker jag:) Hälsn Marie-Citronella.

    SvaraRadera
  4. Det var många flugor såhär i vinterkylan! :)
    Men det låter ju jättebra!!
    Önskar att jag oxå kunde göra mer på trädgårdsfronten, men jag får nog snällt sitta här och handarbeta...!!!

    SvaraRadera
  5. En farlig massa flugor ni har där på gården =) Jag som inte är så hemma i "bonn-snacket" trodde först att du med gamla bäddar menade något att göra en upphöjd bädd med typ en pallkrage.
    Men att inga djur gått på den...tänk, tänk.... AHA! En uppenbarelse mitt i tristessen (idag är jag sket-uttråkad) Och jag fattade vad du snackade om. Det låter som en väldigt bra ide. Tung lera är inte precis gjord för grönsksodling. Jag brukade använda mig av många svordomar och slutligen dynamit förr när jag skulle skörda de stackars morötterna, löken mm. Numera går det som en dans. Man tittar snällt på dem i pallkragen och de kryper själv upp ur jorden - kan det bli bättre =P

    SvaraRadera